Verwachtingsmanagement in woningpresentaties

“Op de foto´s leek het groter”. Daar wordt je als makelaar blij van als je met een mogelijke koper een woning binnenstapt voor een bezichtiging.

 

 

 

 

Onze ogen hebben een heel wijd waarnemingsveld, daarmee kunnen we makkelijk veel van onze omgeving in ons opnemen. Als we een interieur willen fotograferen is een groothoeklens de voor de hand liggende keus omdat we daarmee ook veel om ons heen kunnen zien. Die lens heeft alleen nog een extra eigenschap die onze ogen niet hebben: objecten die zich verder van de lens bevinden worden kleiner weergegeven dan we met onze ogen ervaren. Het laat vertrekken veel dieper en dus groter lijken. Iedereen die de woning op internet heeft bekeken heeft er nu een verkeerd beeld van, bij een bezichtiging kan het alleen nog maar tegenvallen. Maak er dus niet meer van dan het is en vermijd het gebruik van extreme groothoeklenzen en wijde beeldhoeken.

  
17mm, veel te wijd, dat gaat enorm tegenvallen bij een bezichtiging.   24mm, dit is een veel betere benadering van de realiteit.

Aan de andere kant doe je jezelf te kort als je te weinig in beeld brengt, door te weinig overzicht te geven of een deel van een vertrek niet te laten zien. Wat een woningzoeker niet kan zien kan ‘m ook niet aanspreken. Ronduit verwarrend wordt het als in de verkooptekst bijzonderheden zoals veel ruimte, een open haard of prachtig uitzicht op de tuin worden genoemd en we er niks van zien. Wat moet je als woningzoeker dan geloven?

Overzicht en inzicht
Een overtuigende presentatie is meer dan een paar mooie foto’s. Daarvoor zijn foto's nodig die het complete verhaal van een woning vertellen. Die op een sfeervolle manier ook alle praktische informatie overbrengen, zoals indeling, bijzonderheden en mogelijkheden voor de nieuwe bewoners. Als die dan ook nog in een logische volgorde worden gezet zou het zomaar eens kunnen gebeuren dat internetters snappen waar ze zijn en waar ze naar kijken en echt het gevoel van de ruimte krijgen.
Ik weet het, het gaat een beetje tegen de huidige trend in, maar er is een groep woningzoekers die het best prettig vindt om snel en eenvoudig een goed beeld van een woning te krijgen. Ik heb er geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, maar ik schat dat het percentage zo'n beetje tegen de 100% zit. Het percentage presentaties dat hier in voorziet is.... euh.... laten we zeggen, iets minder.
Als je je als makelaar of verkoper een beetje wilt onderscheiden zou je het eens moeten proberen. Woningzoekers vragen er zelfs letterlijk om en ventileren regelmatig hun frustraties tegen me over de brakke presentaties waarmee ze moeten te beoordelen of een bepaalde woning goed bij ze past.

  
Overzicht en inzicht, je begrijpt meteen hoe een vertrek in elkaar zit.    

Bevestig verwachtingen
Een woningzoeker heeft op basis van de online presentatie bepaalde verwachtingen gekregen en beslist dan of het de moeite waard is de woning te gaan bezichtigen. Iedereen die hier afhaakt wordt zeker niet de koper van je huis. Degenen die wel gaan bezichtigen willen hun verwachtingen bij een bezoek aan de woning bevestigd zien, anders hebben de bewoner, makelaar en potentiële koper hun tijd, energie en geld verspild aan een kansloze bezichtiging. En dan laat ik de kosten en moeite voor het maken van de presentatie die niet bijdraagt aan het gewenste resultaat nog buiten beschouwing.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

06 255 279 19