Licht

Een van de grootste uitdagingen van interieurfotografie is het licht. En zonder licht geen aantrekkelijke sfeer en uitstraling.

 

 

 

 

Camera’s kunnen lang niet zo’n groot contrast, het verschil tussen licht en donker, opnemen als onze ogen. Bepaalde delen van de foto worden al snel te licht of te donker en in veel gevallen zelfs gewoon wit of (bijna) zwart. Dat dat er niet uitziet heb je waarschijnlijk al vaak genoeg gezien, dus dat probleem gaan we oplossen door het contrast te herstellen en de foto een prettige en natuurlijke uitstraling te geven. Het verkopen van vastgoed is emotiemarketing, een woning moet goed voelen. Die prettige en natuurlijke uitstraling is dus niet optioneel, die is essentieel. Elke foto die een woningzoeker ziet moet uitnodigen om de volgende te bekijken, en de volgende, en ook die daarna. Allemaal. Woningzoekers hebben weinig geduld, als ze zich niet meteen aangesproken voelen zijn ze weg, op naar de volgende woning.

Het te hoge contrast is op verschillende manieren onder controle te krijgen:

  • Het te veel aan licht verminderen, bijvoorbeeld door de gordijnen dicht te doen.
  • Het gebrek aan licht aanvullen, door een flitser te gebruiken of de lampen aan te doen.
  • Meerdere opnames maken met verschillende belichtingen. Zowel de hele lichte als donkere delen kunnen perfect worden vastgelegd en met speciale software worden samengevoegd tot een geheel.

Elk voordeel heeft z'n nadeel en dat is ook hier niet anders. Maar als het makkelijk was zou het niet zo leuk zijn.

  • De gordijnen dichtdoen, of andere vormen van zonwering gebruiken, is een snelle oplossing. Het blokkeert wel het zicht naar buiten, wat vaak van toegevoegde waarde is, en het geeft een erg gesloten uitstraling.
  • Flitsers en lampen zijn ook een snelle oplossing, maar hebben een erg lokaal karakter. Hoe groter de afstand van de lichtbron, hoe minder licht er zal zijn. Lampen zijn vaak te zwak om het felle zonlicht voldoende aan te vullen en ze hebben een hele gele of oranje kleur. Flitsers kunnen veel meer licht toevoegen, maar gaan in grotere vertrekken niet goed werken. De afstand is te groot om voldoende licht aan de overkant te krijgen. Daarbij voeg je een lichtbron toe met een heel onnatuurlijk karakter en kun je een hoop gedoe krijgen met reflecties in ramen en andere glimmende voorwerpen en materialen.
  • Het maken van meerdere opnames met verschillende belichtingen is (veel) meer werk. Niet alleen omdat je vaker op de knop moet drukken, er komt nogal wat nabewerking bij kijken om ze samen te voegen tot een foto met een natuurlijke uitstraling.
  
Samengevoegd uit meerdere opnames. Natuurlijke uitstraling.   Geflitst. Onnatuurlijke, platte uitstraling.

Toch vind ik het samenvoegen van meerdere belichtingen de beste methode. Er wordt niets veranderd aan het natuurlijk aanwezige licht en het is een hele goede benadering van de situatie zoals we die met onze eigen ogen zouden zien. Daarbij kan elke nieuwe lichtbron weer net zo veel problemen opleveren als je probeert op te lossen. Zonder flitser op de camera wordt je niet beperkt in de keuze van standpunt, de positie en eventuele effectiviteit van de flitser speelt geen rol. De camera kan worden opgesteld waar het nodig is, niet waar het kan. Bijvoorbeeld buiten het vertrek kijkend door een deuropening. Grotere vertrekken hoeven niet te worden opgedeeld in kleinere stukjes, wat voor woningzoekers alleen maar extra gepuzzel oplevert. En voor die woningzoeker doen we het nou juist, ik wel in ieder geval. Dus….. als het de moeite waard is om te doen, is het de moeite waard om het goed te doen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

06 255 279 19